14 October 2012

I'm A Microsoft Certified in Security Fundamental!

Edit Posted by Miss Wanie with No comments
Alhamdulillah, all praise to Allah for this rezeki. 

Memang wanie tak sangka yang akhirnya, ada juga certificate dari well-known company macam Microsoft ni. Maksud wanie, tak sangka, ada certificate yang related dengan course wanie sekarang. Sebelum ni pun dah ada certificate dari microsoft, tapi tak berapa berkaitan dengan course sekarang ni. Wanie dah ada Microsoft Certified Technology Specialist (MCTS) ASP.NET , tapi malu nak mengaku bila ada orang tanya dah penah ada ke cert-cert profesional sebab dah lama sangat tinggal, almost forgotten dah :P

Jom nak share sket. 

Seharian hari ni, dari 8.30 pagi sampai 6 petang wanie kat campus untuk training Security Fundamental ni. Oklah... not bad, tak berasap sangat kepala sebab fundamental ja. Cuma part berasap bila part network dan access control. Semua sekali ada 5 chapter and in the end of the training, for sure la kena sit for the exam.

Total question ada 35 soalan dan masa diberi cuma 45 minit. Soalan dalam bentuk objektif tapi ada soalan yang memerlukan 2-3 jawapan. So, satu soalan harus dijawab less than 1 minute sebab balance masa boleh guna untuk recheck balik. Good news is, while answering boleh discuss, open book or open google. Its up to you, how you can manage your time untuk nak buat semua tu dalam masa less than 1 minute! :-) Soalan quite tricky sebab perghhh... boleh tahan juga nak fikir satu-satu soalan tu, dengan mata duk kerling time lagi.. jawapan memang takde direct dari buku, tapi memerlukan pemahaman sendiri dari sedikit notes dari buku + google. 1 minute for objective question in this test is simply not enough! Yes, it is! Memang kena pandai struggle untuk answer each question tu...

Macam wanie, sebelum test start, trainer akan buat ulang kaji past questions dulu dengan participants. Time ni, memang kena fokus sangat-sangat sebab if tak faham apa-apa, boleh tanya dan discuss ramai-ramai. Most of my questions came from the revision with the trainer!

So, kalau ada soalan yang senang tu atau yakin, memang wanie akan cepat-cepat jawab dan mana-mana soalan yang agak confusing dan perlukan untuk nak open google, bincang dengan kawan pe sume tu, memang wanie left dulu sebab takut masa tak sempat.

Dan akhirnya, syukur, berjaya juga wanie siapkan dan PASS!! Yayyyy!! =^_^=

Markah yang WAJIB untuk lulus adalah 70, dan wanie manage to get 83. Hihihi... terima kasih kepada Wan Benjo dan Mr. Love yang menjadi partner discussing kalut-kalut sebab kejar masa dan tahniah to both of you coz PASS jugak, hehehe.... dan terima kasih juga kepada our trainer merangkap lecturer iaitu Puan Herny atas semua bimbingan dan ajaran yang diberikan.




Now, presenting..............









=^_^= =^_^= =^_^= =^_^=

Now, I'm A Microsoft Certified in Security Fundamental!

=^_^= =^_^= =^_^= =^_^=


0 comments:

Post a Comment