13 April 2012

Live From Lab 707 UniKL MIIT - Pentesting Workshop

Edit Posted by Miss Wanie with No comments
Herm... dah agak lost la jugak. Banyak lagi benda yang perlu discover sebelum nak serious dalam bidang penetration testing ni. Hari pertama which is semalam, I'm still oke lagi. Playing with some tools and coding. Syukur jugalah, nak lost sangat pun tak sebab alhamdulillah, berbekalkan sedikit pengetahuan dalam Shell Scripting, still boleh memahami lagi...


Tapi hari ni dah masuk bahagian Cyber Forensics, arghhh!! Stress! Banyak coding baru yang Wanie baru first time jumpa. For example, the usage of "cat" diganti dengan "more" (which is lebih efficient sebab it can go through page by page).


Dan sekarang ni, tengah learn pasal log. Log sangatlah penting, especially untuk dijadikan evidence if anything happened or suspecting some intrusion detection. 


Alahai... no wonder la sape yang bekerja sebagai penetration tester ni, sekali dapat gaji, 2 3 bulan boleh makan tidur goyang kaki. Dan no wonder lah, seorang penetration tester ni harus dibayar sebegitu rupa. Jangan persoalkan kenapa... cuba masuk workshop atau seminar macam ni, then baru anda akan mengerti akan pengorbanan untuk menjadi seorang penetration tester. 


Sanggupkah :
1.  Menjadi geek.. ? 
2.  Belajar programming language seperti C, C#, Python, Perl, Shell, bla bla bla.. ?
3.  Sacrificing your young age, dari berjimba-jimba dengan friends demi mendalami bidang ini?
4.  Bergelar Anonymous? (ahhahahah!! ini mengarut je.. please be someone ethical ok?)
5.  Mengucapkan selamat tinggal kepada Windows yang memanjakan user, dan says "Halllooowwww" (ikut Jozan punya script dalam Lawak Ke Der) kepada Linux?




But............




Bagi Wanie, bidang ini menarik untuk diteroka. Makin banyak yang Wanie belajar, makin Wanie rasa yang ilmu yang ada pada Wanie ni ibarat buih-buih di lautan je. 


Memang, agak give up pada mulanya ni. Hehehe.. tapi takpe.. chill, relax.. kalau tak dapat 100% lesson yang diberi oleh instructor, at least you gain something useful. 


Ok lah... nak focus balik to the workshop. Updating blog ni sebab dah stuck sangat dah ni... ok, till next post. Ta-ta! 





0 comments:

Post a Comment