20 May 2020

Resepi Kuih Samperit Tradisional - tak guna mixer

Edit Posted by Miss Wanie with No comments
Hi semua...

Tinggal beberapa hari je lagi Ramadhan bakal meninggalkan kita, sayu kan... tak tahu kita masih lagi berpeluang untuk berjumpa Ramadhan di tahun akan datang. Semoga dimurahkan rezeki dan dipanjangkan lagi umur kita untuk sama-sama kumpul pahala ibadat di bulan mulia ni.

Bersempena Syawal tahun 2020 ni, most of us akan beraya di rumah masing-masing, termasuklah Wanie. Mujur family pun semua dah berpindah ke sini, so tak ada masalah nak beraya dan kebetulan, tahun ni giliran beraya sebelah family Wanie... hehehehe.. so takde issue postpone postpone lah..

For the first time ever, tahun ni buat sendiri biskut raya. Biskut raya kegemaran of course la samperit ori, tak suka yang ada susu susu tu.. dan biasanya mak mertua yang expert buat samperit ni. Since tahun ni tak boleh request kat MIL kuih samperit, so MIL share je resepi untuk buat sendiri. So far menjadi, walaupun rupa tak berapa comey, rasa tu sedap sama macam MIL buat. So, Wanie share resepi macam kat bawah ni beserta tips-tips sekali.


Bahan-bahannya
---------------------------------------
200 gm butter (wanie guna Golden Churn, lebih wangi dan sedap rasa samperit nanti)
130 gm gula icing (diayak)
200 gm tepung gandum (diayak)
130 gm tepung jagung (diayak)
2 sudu besar tepung custard (diayak)
1 biji kuning telur
1 tudung kecil esen vanila (wanie guna esen vanila Star Brand)


Cara-caranya
---------------------------------------

1)  Pastikan butter dalam suhu bilik, biar lembik-lembik gitu. Masukkan butter, gula icing dan kuning telur dalam bekas. Kacau menggunakan spatula sehingga sebati.

2)  Masukkan tepung-tepung satu per satu dan gaul sehingga sebati.
Note : Adunan ni jangan dibiarkan kena angin, nanti keras dan susah nak tekap bunga dari acuan samprit. Wanie basahkan towel bersih, dan tutup bekas berisi adunan ni. Buka hanya bila nak ambil adunan masuk dalam acuan samperit sahaja, kemudian tutup balik.

3)  Boleh mula tekap samperit atas tray. Selepas dah siap tekap, anginkan sekejap samperit atas tray ni dalam 5 minit sebelum masuk ke dalam oven.

4)  Kalau ikutkan MIL, suhu bakar 180 degree , api atas bawah dan bakar selama 10 minit. Part ni wanie rasa bergantung kepada oven juga kut, sebab oven wanie jenis besar yang built in tu. So, bila wanie guna suhu 180 ni, samperit jadi garing bawah. Wanie adjust ke suhu 165 degree, suhu 10 minit baru kejadian samprit tu cantik.

hahaha.. macam-macam bentuk. sebelah kanan wanie tekap, sebelah kiri husband yang tekap


hasilnya... dah tinggal banyak ni sebab yang lain semua dah masuk perut. hahahaha!!

0 comments:

Post a Comment